FM_Projectbestrating_eb

33 DE GEÏNTEGREERDE VOEGBEVEILIGING Beslissend voor het functioneren van een bestrating en het vermijden van beschadi- gingen is echter vooral een correct gevormde voeg. Hier werken bij het EINSTEIN ® -bestratingsysteem meerdere technische details samen: als belangrijkste element zorgt de geïntegreerde D-punt- voegtechnologie door slechts een puntcontact tussen de stenen voor een voldoende grote voegbreedte. Beslissend daarbij is dat de minimale contactpunten zich steeds in het onderste deel van de zijkant van de straatstenen bevinden. Daardoor wordt vermeden dat de stenen onder belasting verschuiven en de stenen tegen elkaar aan komen te liggen en op die manier wordt een optimale krachtoverdracht mogelijk gemaakt. DE VOEGVULLING Bij bestratingsystemen met verbindings- nokken dient er echter ook voor te worden gezorgd dat er ruimte is voor voldoende voegmateriaal in de door de nokken versmalde voegruimte en dat met name ook de verbindingsnokken slechts door voegmateriaal gebufferd tegen elkaar aanstoten. Daarom is bij het EINSTEIN ® - bestratingsysteem een deel van de verbindingsnokken kegelvormig naar boven versmald. Hierdoor ontstaat er in het hele voeggebied ruimte voor voegmateriaal, ook tussen de verbindingsnokken. Afhankelijk van de uitvoeringsvorm hebben de voegen een open volumeaandeel van ca. 75% voor de opname van opvulmateriaal. Door de speciale vorm en indeling van de paren verbindingsnokken grijpt het steenslagmateriaal zich bijzonder goed vast in de voeg, waardoor de weerstand tegen het uitrijden en uitlopen van het voegmateriaal verhoogd wordt. Verbindingsnokken D-punt-voegbeveiliging Voegmateriaal Steen 1 Steen 2 Voeg met D-punt-voegbeveiling Diagonale krachtoverdracht tussen verbindingsnokken Voegmateriaal Verbindingsnokken BETONSTRAATSTENEN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODE0ODQ=