FM_Projectbestrating_eb
31 VERSCHUIVEN VAN DE STENEN ONDER BELASTING Bij betonnen straatstenen die te dicht op elkaar gelegd zijn, resp. onder belasting verscho- ven zijn kunnen de voegen niet meer goed worden opgevuld. De optredende krachten worden onverminderd aan de ernaast gelegen stenen doorgegeven en kunnen gemakkelijk tot breuk van de stenen leiden. Steenverschuivingen en een “ rammelende bestrating “ zijn het gevolg. De invloed van krachten op straatstenen Door de optredende verkeersbelasting worden de stenen blootgesteld aan een draaibeweging. Het is de hoofdtaak van de voeg om deze krachten aan de omliggende stenen over te dragen. In de schets wordt duidelijk hoe belangrijk een doorgaande vulling van de voeg is. Alleen zo kunnen ook de daar ontstane krachten verder geleid worden. Verkeersbelasting HET RESULTAAT De voeg dient bij Betonstraatstenen met een dikte van minder dan 12 cm met een breedte van 3 - 5 mm gemaakt te worden (> 12 cm dikte 5 - 8 mm). Bij minder dan de ondergrens kan de voeg niet volledig met een geschikt voegmateriaal worden opgevuld. De bovengrens mag niet overschreden worden om een veilige krachtenoverdracht te garanderen op de ernaast gelegen stenen en een afdoende verharding van het voegmateriaal te garanderen. Los voegmateriaal wordt gemakkelijk mee- genomen door veegmachines, oppervlakte- water of pomp- en zuigwerkingen van banden. De meest voorkomende fout bij bestratingen is het te krap leggen van de stenen, waardoor er geen volledige vulling van de voegen van onder naar boven kan plaatsvinden. Het heeft tot gevolg dat de steen niet in iedere richting via het voegmateriaal op de steen ernaast kan steunen. De bestrating krijgt daardoor nooit zijn complete stabiliteit. Afstandhouders op betonstraatstenen zitten niet op de stenen om de voegbreedte aan te geven. Ze verhinderen slechts het barsten van de kanten, met name bij het transport en bij het aftrillen. Zit er tussen de bestrating geen of te weinig voegmateriaal of liggen de stenen zelfs “koud“ tegen elkaar aan, dan worden de krachten ondanks een mogelijke voegvulling, onverminderd aan de steen ernaast doorgegeven. De bestrating mist dan de noodzakelijke elasticiteit. De gevolgen van een gebrekkige voegvorming zijn enorm: verschuivingen, gebarsten kanten en gebroken stenen. Met name bestratingen waarop gereden wordt, kunnen bijna niet schadevrij blijven. De beschadigingen aan de bestrating kunnen dan slechts tegen hoge kosten definitief worden verholpen. BETONSTRAATSTENEN
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODE0ODQ=