FM_Projectbestrating_eb

30 DE VOEG HEEFT IN DE BESTRATING BELANGRIJKE FUNCTIES, ZOALS: De elastische ondersteuning van steen tot steen; De horizontale belastingsoverdracht van steen tot steen ten gevolge van verkeersbelasting; De compensatie van maattoleranties van de betonstraatstenen; De opname van expansies ten gevolge van temperatuur- schommelingen; Een optische scheidingslijn tussen de stenen. Beschadigde bestratingen Indien de straatstenen zonder voeg worden gelegd, dan kunnen er al na zeer korte tijd onder belasting verschuivingen en beschadigingen in de bestrating ontstaan. HET BELANG VAN DE VOEG IN DE BESTRATING DE OORZAAK Betonstraatstenen zijn moderne, economische en extreem sterke bouwmaterialen en dankzij hun innovatieve vormgeving komen er steeds nieuwe toepassingsgebieden bij. Openbare ruimtes werden in het verleden vaak geheel of gedeeltelijk geasfalteerd. Tegenwoordig worden hier steeds meer betonnen bestratingsmaterialen toegepast. Dit stelt echter hoge eisen aan de toegepaste bestratingsmaterialen. Zo ontstaan er openbare ruimtes van hoge kwaliteit. Met de wens van inrichters van openbare ruimtes om ook zwaar belaste verkeersoppervlakken met betonstraatstenen vorm te geven is echter ook de kans op schadegevallen gestegen. De oorzaak hiervan ligt in een afnemende foutentolerantie bij een toenemende belasting van bestratingen. Tegelijkertijd maken de hoge kosten en tijdsdruk een behoorlijke uitvoering van een werk bijna onmogelijk. Wanneer men beschadigingen aan bestratingen nauwkeuriger onderzoekt wordt duidelijk dat een gebrekkige afwerking van de voegen één van de hoofdoorzaken van de beschadigingen zijn. Want het maken van een goede voeg met koord betekent voor de stratenmaker een flinke inspanning. In plaats hiervan worden de stenen simpelweg aan de reeds gelegde stenen aangeschoven om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Daarbij wordt de betekenis van de voeg voor het functioneren van een bestrating vaak aanzienlijk onderschat. Alleen een vakkundig uitgevoerde voeg maakt een horizontale belastingsoverdracht mogelijk door de opname van de schuifspanningen door het verkeer van steen tot steen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODE0ODQ=